Konverteringsoptimering: Fire tips der giver flere besøg og salg på din webshopFlere og flere danskere får hver dag øjnene op for digital markedsføring og begynder at kunne se vigtigheden af SEO, som en altafgørende faktor for at kunne klare sig i den hårde konkurrence på nettet som e-iværksætter. Men søgemaskineoptimering er langt fra nok for at klare sig godt på nettet. Det er ligeså vigtigt at sørge for, at ens brugere får lagt nogle varer i kurven, når de lander på ens side, og derfor bliver konverteringsoptimering hele tiden en vigtigere og vigtigere faktor for din hjemmeside. Af netop den grund kommer der her en guide med tre simple tips til, hvordan du kan øge konverteringsraten på din hjemmeside. 1: Sørg for at din indkøbskurv ikke tømmer sig efter afbrudte sessioner En af de vigtigste ting at holde øje med, hvis man har en webshop, er ens indkøbskurv – nærmere bestemt de varer, som dine brugere lægger i den. Og netop når det kommer til din indkøbskurv, har du en masse muligheder for at optimere på den, så du kan sikre dig flere salg. Der er flere måder at gøre dette på, men udover blandt andet at skifte farve på sin indkøbskurv, så den er nemmere at få øje på, kan man sørge for, at den ikke tømmer sig selv, hvis en bruger af den ene eller den anden grund kunne finde på at gå ud af din side midt i købsprocessen. Mange brugere får kolde fødder lige inden de skal til at finde dankortet frem, men heldigvis vender langt de fleste tilbage igen og foretager et køb senere. I dette tilfælde er det dog en fordel, at man har en indkøbsvogn, som står og venter på en, da man derved vil blive mindet om de varer, man tidligere lagde i sin kurv, og dermed øger man sandsynligheden for at kunden vil købe alle disse varer i modsætning til, hvis de skulle finde varerne på din side igen. Hvis der er gået mere end et par dage, kan man sagtens komme til at glemme helt præcist hvilke varer, man lagde i sin kurv. Et godt eksempel på en veldesignet indkøbskurv ses hos webshoppen Kukuk.dk. 2: Brug både tekst og videoer på din hjemmeside En anden simpel optimering, der er god til både at fastholde dine brugere på din hjemmeside og sikre flere salg på din webshop, er, hvis man har valgt både at have tekst og videoer på sin side. Ifølge flere analyser øger videoer nemlig den gennemsnittelige sessionsvarighed på en hjemmeside, hvilket også øger sandsynligheden for et salg eller en konvertering. Dette trick kan både bruges af såvel webshops som servicevirksomheder. Særligt servicevirksomheder har noget at vinde her, da en video er en hurtig og simpel måde, hvorpå man kan kommunikere sine serviceydelser ud til sine brugere. For en webshop kan man være med til at give sine brugere ekstra gode oplevelser. Et godt eksempel på bug af informative videoer kan ses hos virksomheden Daka Refood, der arbejder med at reducere madspild ved at konvertere madaffald til blandt andet energi. I kan se et eksempel på deres brug af videoer her. 3: Hav fleksible fragtrater på din hjemmeside En tredje og sidste ting, som både er simpel men særdeles effektiv, til at opnå flere konverteringer er at have fleksible fragtrater på sin hjemmeside. For forbrugerne er fri fragt selvsagt den mest attraktive løsning, men som webshopejer er dette ikke altid muligt. Men fremfor at skrive, at man kan få fri fragt ved køb over et bestemt beløb, kan man i stedet tilbyde sine brugere flere muligheder for fragt. På den måde kan man i stedet skrive ’fragt fra 6 kroner’ – hvilket virker som et meget lille beløb for de fleste. Udover at man gør sig selv ekstra attraktiv, så giver man også sine brugere flere muligheder for at vælge netop den løsning, der passer dem bedst, hvilket bidrager til, at man yder en mere personlig service. Hvis du vil se et eksempel på, hvordan man kan bruge dette som webshop, kan du se det her. |